Wpółczesne monety 2 zł

Wpis

poniedziałek, 25 lutego 2013

Znaczenie numizmatyki

Samo pojecie numizmatyki moze być kojarzone w dwóch kategoiach. Po pierwsze jest to nauka, poniekąd ściśle związana z historią. Jej zadaniem jest zarówno badanie wszelkiego rodzaju medali jak i monet, zarówno pod kątem historyczym jak również technicznym, etetecznym itp. Pierwsze wzmianki o niej wywodzą się juz z XIV wieku a swój rozkwit osiagnęła w epoce renesansu.

Natomiast dla wielu kolekcjonerów to właśnie jest numizmatyka, czyli zarówno gromadzenie monet, ich wymiana, sprzedaż, zakup i wszystko co związane jest z przepływem monetarnych wartości kolekcjonerskich. W pewnym sensie drugie pojecie zazębia się  w pewncych obszarach z pierwszym, gdyż w jednym i drugim przypadku głównym ich wyznacznikiem jest klasyfikowanie i kolekcjonowanie monet.

Co więcej pojęcie numizmatyki zaczyna być coraz bliżej spokrewnione chocby z ekonomią, albowiem staje sie od niej bardzo zależna. Doskonaly przykład mieliśmy w 2008 roku, kiedy to podczas początku kryzysu gospodarzego ceny monet zaczęły gwałtownie spadać. I do dzisiejszego dnia dnia spadają.

Stała się ona również doskonałym narzędziem do zarabianie pieniedzy dla intytucji, które powinny dbać o jej dobry wizerunek. Przykład dał między innymi Nardowy Bank Polski, który w 2009 roku wypuscił monety srebrne 10 i 20 zł w tak dużych nakładach, iż niektóre po dziś dzień zalegają niesprzedane w bankach.

Podsumowując można stwierdzić, iż znaczenie numizmatyki jest z roku na rok będzie coraz większe. I pomimo obniżenia zainteresowania niąspowodowanym wspomnianym wczeniej kryzysem ma przed sobą bardzo dobre rokowania. W tej chwili monetami nie interesują sie już bowiem sami kolekcjonerza, ale do grona dołaczyli również inwestorzy. Z czego niewątpliwie niezadowoleni są ci pierwsi...

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
monetydwuzlotowe
Czas publikacji:
poniedziałek, 25 lutego 2013 11:32

Polecane wpisy

Komentarze

Dodaj komentarz

  • carpio37 napisał(a) komentarz datowany na 2013/09/12 08:20:51:

    Bardzo fajny artykuł. Wszystko przejrzyście opisane.

  • iwonakanka napisał(a) komentarz datowany na 2018/09/27 12:54:06:

    Numizmatyka dla mnie jest rozumiana w sumie tylko w jednym sensie. Lubię zbierać i kolekcjonować stare monety i medale i czuję, że numizmatyka o której pisze www.skarbnicanarodowa.net.pl/numizmatyka została stworzona z potrzeb innych ludzi. Po prostu numizmatycy to są osoby z pasją i jakimś celem. Tym celem właśnie jest zbieranie jak najlepszych okazów numizmatycznych.

Dodaj komentarz